Ako rýchlo zaspať

žena sa snaží zaspať

3.3
(44)

Aby ste sa cítili dobre, musíte jesť, piť a spať. Jednoducho to inak nejde a bez týchto aktivít by sa každý cítil ako zombie. Niekedy sa však niečo pokazí a z nejakého dôvodu nemôžeme zaspať, hoci vieme, že potrebujeme spánok. Niekedy ide o jednu zlú noc, inokedy o celé obdobie nespavosti, čo vedie k väčšiemu problému, ktorý by sme rozhodne nemali podceňovať. S nespavosťou totiž prichádza nesústredenosť, poruchy duševných procesov a bolesti hlavy. Často však stačí len premýšľať o tom, čo robíme zle.

Ako liečiť dlhodobú nespavosť?

Všetko je to o našom tele. O tom, čo robíme počas dňa, či žijeme zdravo, či sa zdravo stravujeme, či máme dostatok pohybu a podobne. Všetko so všetkým súvisí, a ak nás nespavosť trápi už dlhší čas, mali by sme sa spätne pozrieť na svoje bežné návyky. Tu je niekoľko tipov, na ktoré by ste mali myslieť.

Pravidelnosť

Hoci je v súčasnosti módne vystupovať z našej komfortnej zóny a žiť polohipsterský život, mali by sme (ak vôbec) tento trend nasledovať aj v iných činnostiach. Koniec koncov, naše telo potrebuje rytmus a rutinu, aby správne fungovalo. To znamená, že do postele chodíte a vstávate v rovnakom čase. Po čase sa nám bude chcieť spať a nebudeme už potrebovať ani budík, pretože telo si zvykne na pravidelný čas spánku.

Stravovanie

Áno, aj to súvisí so spánkom. Ak sa pred spaním napchávame ako na hostine, nemôžeme očakávať, že budeme dobre spať. Telo potrebuje určitý čas na trávenie, a ak ideme spať s plným bruchom, buď nebudeme môcť zaspať, alebo bude náš spánok menej kvalitný, pretože naše telo bude spotrebúvať energiu na trávenie. Dôležité je však aj zdravé stravovanie počas dňa a kvalitná strava, z ktorej by sme mali vylúčiť sladké nápoje a povzbudzujúce čaje pred spaním

Snažte sa tiež obmedziť konzumáciu kávy v neskorých popoludňajších hodinách. Môžete si zaspomínať na detstvo a zohriať si mlieko, ktoré by vám malo pomôcť upokojiť telo a zaspať.

Pokračujte v pohybe

Pohyb vám zaručene pomôže. Keď nič iné nefunguje, šport vždy funguje. Ide o to, aby ste sa unavili a vydali zo seba všetku energiu. Potom pôjdete do postele s veľkou radosťou a tiež rýchlo zaspíte. Nemusíte sa však hneď zabiť športom, aby ste vyriešili svoje problémy so spánkom. Často stačí, ak do svojho denného režimu zaradíte viac pohybu. Ak napríklad žijete v meste, stanovte si pravidlo, že ak je cieľ vašej cesty bližšie ako 15 minút chôdze, pôjdete radšej pešo, ako by ste mali ísť električkou alebo metrom.

Vrhnite sa do pokoja pred spánkom

Celý deň sme obklopení ľuďmi. Doma, v práci, kdekoľvek. Nech sa cez deň zaoberáme čímkoľvek a s kýmkoľvek, keď ideme spať, sme sami so sebou. Môžeme sa upokojiť a prehodnotiť, čo sa stalo počas dňa, alebo plánovať a premýšľať o svojich snoch. Ak toto osamelé premýšľanie nie je úplne váš štýl, môžete to aspoň skúsiť s rôznymi aplikáciami mindfulness, ktoré vás privedú k zaujímavým myšlienkam a pomôžu vám relaxovať. Alebo skúste vziať do ruky knihu a čítať, čo je ďalší zaručený spôsob, ako sa odreagovať.

Pomôžeme vám

Nebuďte na to sami. Povedzte priateľovi alebo partnerovi, čo vás trápi, a možno vám poradia, čo vám pomôže. Koniec koncov, problém vôbec nemusí byť vo vás, preto sa obráťte na spánkové centrum, kde vám poradia s výberom kvalitného matraca alebo vankúša. Nepohodlná alebo zlá poloha môže byť často dôvodom, prečo nemôžeme zaspať, ale môže byť aj príčinou bolesti chrbta alebo krku. Ak spíme 8 hodín denne, strávime v posteli 240 hodín mesačne, a preto sa oplatí myslieť na kvalitný matrac, ktorý nám vyhovuje

A v neposlednom rade nezabudnite na odbornú pomoc. Nespavosť trápi mnohých ľudí, a ak ju neriešite, ľahko sa stanete podráždení, nahnevaní a nepríjemní pre svoje okolie. Necíti sa však dobre, nemá na nič energiu a má pocit, že stratil chuť do života. Preto nepodceňujte spánok a nehanbite sa zveriť so svojím problémom.

Nemôžete spať? Vyskúšajte tieto osvedčené tipy

Prinúťte sa zostať hore

Táto rada sa na prvý pohľad môže zdať zvláštna. Ale nie je to vtip. Škótski vedci to dokázali. Sledovali skupinu ľudí, ktorí mali problémy so zaspávaním. Všetky testované osoby boli v posteli. Pozoruhodné je, že ľudia, ktorí boli poučení, aby sa snažili nezaspať, mali väčšiu pravdepodobnosť, že zaspia. Považujte to za malý psychologický trik, ktorý však funguje.

Vstaňte a robte niečo 10 minút

Ak sa v noci zobudíte a nedokážete zaspať približne 15 minút, urobte radikálny krok. Vstaňte, odíďte z postele (ideálne aj zo spálne) a 10 minút robte niečo, čo nemá nič spoločné so zaspávaním. Potom sa vráťte do postele. Budete prekvapení, že váš mozog relaxáciu naozaj ocení.

Skryť hodiny

Máte na nočnom stolíku digitálny budík s veľkým displejom a časom? Sledovanie času počas nekonečného prehadzovania sa v posteli určite nepomáha spánku. Nie je nič jednoduchšie, ako skryť tieto hodiny pred vaším zrakom. Hodiť deku cez hodiny. Alebo ho jednoducho otočte. Najlepším riešením je však odložiť hodiny zo spálne. Akékoľvek elektronické zariadenie v spálni škodí spánku.

Zníženie teploty v spálni

Ľudské telo má vnútorné hodiny, ktoré ho informujú o tom, kedy je čas spať. Problémom je, že takéto hodiny vznikli v časoch, keď ľudia žili diametrálne odlišné životy. Žiadne ústredné kúrenie, takmer žiadny komfort. Ľudské telo je nastavené na spánok v prostredí s nižšou teplotou. Alebo skôr nižšia teplota spúšťa prechod z bdelosti do spánku.

Zaspávanie tak môžete veľmi ľahko urýchliť – stačí, ak v spálni znížite teplotu o niekoľko stupňov. Spálňa by mala byť najchladnejšou miestnosťou v domácnosti. Odporúča sa teplota okolo 18 stupňov – je to však individuálne.

Pred spaním si dajte krátku teplú sprchu

Tento trik funguje na podobnom princípe ako predchádzajúci. Telo prirodzene reaguje na prechod do chladnejšieho prostredia posilnením túžby po spánku. Teplá sprcha vás zahreje. Po príchode z kúpeľne budete teplotu v spálni cítiť citlivejšie. Bude sa cítiť chladnejšie, aj keď teplota v miestnosti je stále rovnaká.

To bude najjednoduchšie pre ľudí, ktorí majú spálne priamo prepojené s kúpeľňou. Prechod medzi oboma miestnosťami bude plynulý. Pri iných návrhoch interiéru to bude trochu zložitejšie, ale určite sa to dá zvládnuť.

Ideálna je kombinácia zníženej teploty v spálni a krátkej teplej sprchy pred spaním. Neveríte tomu? Vyskúšajte si to ešte dnes.

Nasaďte si na nohy teplé ponožky

Môže to znieť ako tradične nespoľahlivá rada od starej mamy. V skutočnosti má však vedecký základ. Švajčiarski vedci zistili, že jedným z najspoľahlivejších indikátorov blížiaceho sa spánku sú teplé ruky a nohy.

Zahrejte si nohy a ruky, aby ste mohli preniesť svoje telo alebo ho posunúť požadovaným smerom. Najjednoduchšou pomôckou je pár vysokých vlnených ponožiek. Užitočné sa ukázali aj ďalšie veci – môžete si aktívne zahriať nohy. Skúste zo špajze vytiahnuť prázdnu plastovú fľašu a naplniť ju teplou alebo horúcou vodou. Takéto vykurovacie zariadenie sa postará o ohrev počas niekoľkých desiatok minút. To by vám malo stačiť na to, aby ste zaspali.

Ponorte tvár do veľmi studenej vody na 30 sekúnd

Opäť ide o veľmi jednoduchý trik, ktorý je založený na prirodzených procesoch nášho tela. Využíva sa tu tzv. potápačský efekt. Ľudské telo je naprogramované tak, že keď sa voda dostane do kontaktu s pokožkou tváre, spôsobí celkové upokojenie organizmu, spomalenie metabolizmu atď. Tento efekt sa využíva na prežitie cicavcov vo vode. Ak sa váš metabolizmus po páde do vody spomalí, je oveľa menej pravdepodobné, že sa v nej utopíte.

Považujete túto príručku za užitočnú a dobre napísanú?

Kliknite na hviezdičky a ohodnoťte!

Priemerné hodnotenie 3.3 / 5. Počet hlasujúcich 44

Ešte nikto nehlasoval, buďte prvý!

Ako si vybrať správne šaty
žlté šaty

Chystáte sa na prvé rande so svojím novým objavom, idete na ples svojej kamarátky alebo ste šťastní, že vonku svieti >>>

0 komentárov

Žiadne komentáre

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.